10 manieren om je klanten te bedanken

 

Heb jij al nagedacht hoe je jouw donateurs, klanten, en/of ambassadeurs kunt bedanken voor hun bijdrage in het afgelopen jaar?

De decembermaand is een mooie maand om je klanten eens extra te bedanken. Om er expliciet bij stil te staan dat zij het mede mogelijk maken dat jij met jouw bedrijf of organisatie kunt doen waar je hart ligt. En voordat je het weet bedanken zij jou weer in overvloed. Dat is hoe wederkerigheid werkt. BeeldBlinkers helpt je bij het zoeken naar dé manier die bij jou en jouw bedrijf of organisatie past. Hieronder 10 manieren waarop je dit kunt doen:

 

1. Maak een unieke bedankkaart

Een gepersonaliseerde bedankkaart is een toegankelijke manier om je relaties te bedanken. Maak hem zo persoonlijk mogelijk, kies voor een unieke vorm en een toon die voor een glimlach zorgt. Zorg ervoor dat je kaart grafisch zo mooi wordt afgewerkt, zodat hij uitblinkt tussen alle andere. Als je budget het toelaat liefst met een echte postzegel.

 

2. Maak een video

Het voordeel van video is dat je onmogelijk niét persoonlijk kunt zijn. De investering hoeft minimaal te zijn en met een goed uitgedacht script kun je uitermate verrassend uit de hoek komen. Zorg dat je video niet te lang wordt, bij voorkeur korter dan één minuut.

 

3. E-mailnieuwsbrief

Niet het meest persoonlijke en verrassende medium, maar door bijvoorbeeld gebruik te maken van een persoonlijke video is het een eenvoudige manier om je relaties te laten weten dat je blij met ze bent.

 

4. Gebruik je direct mailing

Staat er dit jaar nog een direct mailing op de planning? Misschien nog wel zo eentje met een gele acceptgiro? Je denkt: ‘december is de (uit)geef maand dus daar moeten we het van hebben’. Realiseer je, er zijn meer bedrijven en organisaties die dit denken. Hoe valt jouw mailing op? Probeer in plaats van te vragen de focus dit keer te leggen op bedanken en stuur eens iets anders mee dan je gebruikelijke nieuwsbrief of reclamefolder.

 

5. Vraag om zijn of haar mening

In gesprek gaan met je relatie zorgt voor meer betrokkenheid. Mensen vinden het fijn als hun mening er echt toe doet. Het is een uitnodiging aan de ander om deel te worden van jouw bedrijf of organisatie. De ander kan met zijn antwoord van betekenis zijn. Doe het niet met een dertien-in-het-dozijnenquête, maar door één-op-één een oprechte en persoonlijke vraag te stellen.

 

6. Geef een cadeautje

Niets is zo leuk als een onverwacht cadeautje. Liefst een waar je relatie echt iets mee kan en gerelateerd is s aan jouw bedrijf of organisatie. In elk geval geen pen of muismat met jouw logo!

 

7. Stuur een eetbaar cadeautje

Liefde gaat door de maag! Wat dacht je van chocolade? Je kunt dit ook nog eens heel persoonlijk laten vormgeven. Een fles wijn of een zak koffiebonen mag natuurlijk ook.

 

8. Maak een (mini)magazine

Tijdens de feestdagen is er vaak tijd om wat te lezen. Maak een (mini) magazine waarin je laat zien wat je mede dankzij je klanten hebt bereikt en vul dit aan met leuke weetjes over jouw bedrijf of organisatie. Pas wel op dat het geen reclamebrochure wordt! Probeer je te verplaatsten in je relaties en te bedenken wat zij interessant leesvoer vinden.

 

9. Online magazine

Een online magazine kun je gemakkelijk koppelen aan je kerst/bedankkaart, e-mailnieuwsbrief, website en/of social kanalen. Daarnaast heb je de mogelijkheid er een persoonlijke video (zie puntje 3) aan toe te voegen.

 

10. Organiseer een feestje

Tja, wie houdt er nu niet van een feestje? Maak er een speciale avond van. Met borrels, hapjes, een wervelende show en fraaie goodies. Je maakt het maar zo gek als je wilt. Zo lang je relatie zich maar héél speciaal voelt.

Wat ga jij doen om je relaties te bedanken?

We helpen je graag bij het vinden en ontwikkelen van het juiste middel en vorm!

Kennismaken?

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Ik maak graag kennis met je!

Mail Wilfred