Als ik iets doe, dan doe ik het maximaal

interview met 3-sterrenchef Jacob Jan Boerma

Om drie Michelinsterren achter je naam te krijgen, moet je beschikken over een ijzeren discipline en een dito doorzettingsvermogen. Jacob Jan Boerma van restaurant De Leest legt de lat hoog. Ook in zijn samenwerking met BeeldBlinkers.

In restaurant De Leest in Vaassen zijn de producten zo vers dat ze de koelkast vaak niet eens bereiken. Ze gaan zo van het land de pan in en het bord op. Zijn de witte truffels vandaag op hun best, dan staan ze vanavond op de kaart. En een vinaigrette maak je niet met azijn, maar met zuren uit een onrijpe appel. Wild? Liever van een vrouwtjesdier; want mannetjes hebben meer stress en dat voelt eigenaar Jacob Jan Boerma aan het vlees. Hij is een van de 69 chef-koks in Europa met drie Michelinsterren achter zijn naam. Naast De Leest heeft hij ook restaurants in Amsterdam en Leersum. 

Wie is Jacob Jan Boerma?

Afgelopen weekend was hij nog in Singapore, waar hij door een bank was ingevlogen om te koken op een gala-avond. Hij vergelijkt zijn vak met topsport, want die mentaliteit moet je hebben om in deze wereld zo ver te komen. Veertien jaar geleden startte hij De Leest, samen met zijn vrouw Kim Veldman. Na vijf maanden kregen ze hun eerste ster, drie jaar later de tweede en weer vijf jaar later de derde. “Exorbitant dat ik dit mee mag maken”, vindt hij zelf. Er zijn in Nederland maar drie restaurants die dat niveau hebben. Het heeft alles te maken met focus en met je doel willen bereiken.

“Als ik iets doe, doe ik het maximaal. Als kind zag ik in Franse chateauhotels de Michelin-gidsjes op tafel staan. Toen dacht ik al: dat wil ik ook. Het past bij mij iets te doen waar ik goed in ben en daar steeds een stap verder in te komen. Ik geef niet op en ik geef niet toe. Die mentaliteit moet je hebben in dit extreme beroep.”

Een sterrenrestaurant als De Leest gaat continu mee met de tijd. Jacob-Jan: “Alles moet up-to-date zijn. Het menu volgt letterlijk de seizoenen, maar ook het interieur, de huisstijl en de website van De Leest worden om de tweeënhalf, drie jaar onder handen genomen om aan te sluiten bij onze ontwikkeling.” Voor een nieuwe huisstijl en website benaderde hij BeeldBlinkers.

Oplossing

In nauwe samenwerking met chef-kok Jacob Jan Boerma ging BeeldBlinkers aan de slag.

Romy: “We lieten ons inspireren door het nieuwe interieur van De Leest dat op hetzelfde moment in ontwikkeling was. Kenmerkend en verrassend hierin is het gebruik van walnoothout, gecombineerd met tientallen armaturen aan plafond en muren. Deze elementen zijn terug te vinden in de vernieuwde huisstijl. Het resultaat: een nieuw logo, kleurenpalet, typografie, stijlelementen en een exclusieve papiersoort die we gebruiken voor alle offlinemiddelen. Daarnaast is een maatwerk WordPress website ontwikkeld, compleet met webshop. De huisstijl is op de site dynamisch uitgewerkt met subtiele animaties.”

Ook het drukwerk en de signing nam BeeldBlinkers op zich. We importeerden een exclusieve robuuste papiersoort die prachtig aansluit op de huidige beleving van De Leest. Op deze papiersoort zijn in verschillende gramsgewichten de menukaarten, cadeau-bonnen en overige middelen gedrukt.

Jacob Jan: “Ik weet wat ik wil maar dat vertalen naar een visuele identiteit vraagt een andere expertise. Dat vond ik bij BeeldBlinkers. Door goed te luisteren, zijn de ideeën die ik in mijn hoofd had niet alleen gevisualiseerd maar zelfs uitgebreid. De inspiratie daarvoor ontstond toen BeeldBlinkers hier kwam kijken naar de verbouwing en het bijzondere ontwerp van onze verlichting zag. Die vormde een belangrijk terugkerend stijlelement binnen de nieuwe huisstijl. Ons verhaal is daarmee ook hun verhaal geworden. 

In het eindresultaat zie ik vakmanschap. Een huisstijl en website die aansluiten bij de identiteit van De Leest en die rust en duidelijkheid uitstralen. Dat is precies wat ik wil.”