Een jaarverslag kan ook anders!

Het jaarverslag is voor veel organisaties een jaarlijks terugkomende verplichting. Maar met een klein beetje aandacht maak je van dit ‘verplichte nummer’ iets heel anders. Zoals railAlert en zorgorganisatie Norschoten deden.

In de afgelopen jaren heeft BeeldBlinkers heel wat jaarverslagen opgemaakt. Van compleet ingebonden boekwerken tot interactieve pdf’s en – sinds een aantal jaar – ook in de vorm van een online magazine. De online magazines zijn ondertussen helemaal ingeburgerd, maar nog niet bij iedereen bekend. Je kunt er je informatie/content op een aantrekkelijke manier in presenteren en eenvoudig voor je doelgroep beschikbaar maken. Anders dan bij een papieren jaarverslag, levert een online magazine je de mogelijkheid te meten wat je doelgroep met de informatie doet.

 

Onderzoek

Het maken van een jaarverslag wordt vaak als last ervaren. Dit bleek ook uit een onderzoek dat stagiair Daan eerder dit jaar deed bij diverse stichtingen en organisaties. Het verzamelen van de benodigde informatie en de productie van een jaarverslag is een tijdrovende klus. Dat wordt vooral zo ervaren bij gedrukte versies, die bovendien relatief duur zijn. BeeldBlinkers ontwikkelde een online jaarverslagmodule waar o.a. railAlert en zorgorganisatie Norschoten gebruik van hebben gemaakt. Geen hoge drukkosten meer, een tijdbesparing doordat je zelf de kopij kunt aanpassen en correcties doorvoeren en de mogelijkheid om te analyseren welke informatie van je jaarverslag gelezen wordt.

Van straf tot feestje

Tot voor kort verscheen het jaarverslag van railAlert en Norschoten als digitale pdf: een mooi opgemaakt document, via de website te downloaden. Heel functioneel, maar niet iets wat je snel gaat downloaden en lezen. railAlert en Norschoten gingen een stapje verder. Hun jaarverslag verscheen in een door BeeldBlinkers ontwikkelde totaaloplossing: Jaarverslag.org. Het is in beide gevallen een kort en bondig verslag geworden, waar gemakkelijk doorheen te bladeren is en waar je ook gemakkelijk naar kunt linken vanuit bijvoorbeeld je website of socialmediakanalen. En beoordeel het zelf maar, het resultaat mag er wezen. Bijkomend voordeel: het ontwikkelen van het jaarverslag is geen straf meer, en het eindproduct kan zelfs worden gebruikt als marketingtool voor je organisatie.

 

 

Betaalbare variant

BeeldBlinkers testte diverse online magazine platforms. Onze mening? De meeste zijn door de vele mogelijkheden té complex in gebruik en vooral erg duur. Daarom ontwikkelden we een eigen jaarverslag tool op basis van WordPress.

Het resultaat? Flexibel, eenvoudig en betaalbaar!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Ontdek meer op jaarverslag.org