Dorcas

strategie, concept, creatie

Water. Schoon water. Voor ons heel gewoon als je ’s ochtends onder de douche stapt, of als je de kraan opendraait voor een glas water. Maar in Oost Afrika is dat niet vanzelfsprekend. Dorcas helpt daar bij het herstellen en uitbreiden van watersystemen, zodat meer mensen toegang krijgen tot schoon drinkwater. Om dit onder de aandacht te brengen, ontwikkelde BeeldBlinkers een direct mailing.

 

De vraag

Dorcas verbindt mensen in Nederland aan mensen in nood. Dorcas benaderde ons met de vraag om een direct mailing te ontwikkelen waarmee we het structurele waterprobleem in Afrika dichtbij brengen. Maar hoe breng je het werk op een creatieve manier onder de aandacht, die persoonlijk is, aansprekend én de achterban in beweging zet?

Oplossing

Wij zijn op zoek gegaan naar de werkelijke verhalen en positieve gevolgen van schoon water. Verhalen die raken. Een van die verhalen is het verhaal van Leah uit Kenia. Zij verkoopt via haar eigen kiosk schoon water aan haar dorpsgenoten. Dat betekent dat Leah een baan heeft om haar gezin te onderhouden en de gezondheid van de dorpelingen sterk is verbeterd. Allemaal dankzij schoon water.

Storytelling

Water is leven. Dat weten we, maar tegelijkertijd is het voor ons de normaalste zaak ‘van de wereld’. Hoe krijg je dan toch de aandacht? Met storytelling. Daarbij houden we rekening met de volgende aspecten: een hoofdpersoon (iemand waarmee je je kan identificeren, zoals Leah), de ambitie (de route naar de oplossing), het resultaat (wat merk je ervan in de praktijk) en de hulpvraag (hoe je concreet kunt bijdragen).

Concept

De nood van schoon water hebben we enerzijds tastbaar willen maken, anderzijds concreet door te laten zien wat hulp oplevert. Dat hebben we zichtbaar gemaakt in het contrast tussen het schone en troebele drinkwater. Dat laatste is de dagelijkse realiteit van veel Afrikanen. Zou jij het drinken?

Direct mailing

Vanuit dit concept zijn we aan de slag gegaan met de direct mailing. Hoe breng je het werk en de urgentie ervan onder de aandacht bij de achterban? Door de lezer allereerst te confronteren met vies drinkwater en tegelijkertijd te vragen mee te helpen aan schoon drinkwater. Dat laatste hebben we heel concreet gemaakt in deze direct mailing. Op een overzichtelijke manier bieden we de mogelijkheid om direct via een QR-code, online, internetbankieren of via een acceptgiro te doneren. Ook laten we zien wat Dorcas met je donatie gaat doen.