ZilliZ

merkidentiteit, website

ZilliZ is een softwareprogramma speciaal voor kleinschalige zorgorganisaties om hun zorgadministratie te vereenvoudigen. Het programma voldoet aan alle wettelijke eisen, is overzichtelijk en betaalbaar. Ideaal voor zorgorganisaties die zakendoen met gemeenten, maar geen capaciteit hebben voor een omvangrijk systeem, dat moeilijk in te richten én duur is.

Opdracht

In 2016 vond directeur André Noorlander het tijd voor een nieuwe huisstijl met daaraan gekoppeld een nieuwe website.

André: “Kortweg: een frissere stijl. We wilden een huisstijl die past bij het karakter van ZilliZ: eenvoudig, dichtbij. We zijn geen ‘vierkante club’ maar heel benaderbaar en laagdrempelig in de samenwerking. Dat onderscheidende aspect van onze organisatie wilden we tot uiting brengen. De naam ZilliZ komt overigens van ‘Zorg in landbouw, landbouw in zorg’ en verwijst naar de roots van het bedrijf: de zorgboerderijensector. 

Als je nadenkt over je huisstijl, ga je ook nadenken over je identiteit. Waarom ben je op aarde, wat is onze missie? Die discussies leverden allerlei nuances op over het begrip eenvoud. BeeldBlinkers heeft ons daarin uitstekend begeleid en wist de goede vragen te stellen.”

Oplossing

Door de visuele identiteit van ZilliZ tegen de huidige doelstelling en doelgroep aan te houden, werd duidelijk dat dit onvoldoende op elkaar aansloot. Er was veel technische informatie, maar weinig tot geen beleving. 

Tijdens de kennismakingssessie met BeeldBlinkers werd duidelijk dat de huidige klanten erg enthousiast zijn over ZilliZ, maar dat was niet zichtbaar in de uitingen. Daarnaast was er geen huisstijl, waardoor er een wildgroei aan middelen was ontstaan. 

Ons advies: laat zien wat je doet! Gebruik beelden (fotografie en/of video) en verhalen van klanten. Laat ze hun ervaringen vertellen over ZilliZ en de producten. Je (merk)identiteit komt zo tot leven, er ontstaat beleving en vertrouwen. Dat zorgt voor een mooie balans tussen informatie en inspiratie.

Toegankelijke huisstijl

Vervolgens ging BeeldBlinkers aan de slag met de huisstijl. Het beeldmerk werd herkenbaarder en toegankelijker gemaakt door een typografie met ronde vormen. Deze leent zich ook goed voor de aanliggende producten van ZilliZ en zorgt daarmee voor herkenbaarheid. De ronde vormen zijn terug te vinden in alle uitingen van ZilliZ. We ontwikkelden een uniek iconenpalet in een herkenbare en minimalistische stijl die zowel op de website als op andere applicaties van ZilliZ kan worden toegepast. De nieuwe huisstijl vertaalden 

Gebruiksvriendelijke website

Toen de nieuwe huisstijl was gerealiseerd, werd het tijd om ook met de website aan de slag te gaan. Tijdens een brainstormsessie met ZilliZ werden de uitgangspunten voor de nieuwe website geschetst. Deze schetsen zijn vertaald naar wireframes, de bouwtekening van de website, waarin de belangrijkste elementen voor elke hoofdpagina zijn uitgewerkt. 

Aan de hand van de definitieve wireframes maakten we het webdesign, uitgewerkt voor zowel desktop als mobiele apparaten (smartphone en tablet). 

We vertaalden het definitieve design naar een maatwerk WordPress website. Dit deden we door de flexibele elementen binnen de website als losse modules te bouwen. ZilliZ kan hiermee gemakkelijk en snel pagina’s naar wens inrichten.