Help jij zorgen?

Wervingscampagne

Wie in de ouderenzorg werkt, heeft de tijd van z’n leven. De banen liggen voor het opscheppen. Voor de zorginstellingen is de werving van personeel een pittige uitdaging. BeeldBlinkers ontwikkelde voor zorgorganisatie Norschoten een wervingscampagne.

De vraag

We hebben in de zomerperiode extra mensen nodig. Kunnen jullie voor de korte én langere termijn een campagne bedenken?” Dat was de vraag van Norschoten, een zorgorganisatie in de regio Barneveld, dat in korte tijd van drie naar elf locaties is gegroeid. Net zoals de gehele zorgsector, kampt ook Norschoten met een personeelstekort. Met een campagne wil Norschoten alles op alles zetten om nieuw personeel te werven. Waar begin je?

Wilfred: “Deze case was nieuw voor BeeldBlinkers, in die zin dat wij niet eerder een wervingscampagne hadden ontwikkeld en we natuurlijk geen recruiters zijn. Wat we wel kunnen is met een verrassende campagne komen en Norschoten uniek positioneren. De eerste uitingen moesten binnen twee weken worden bedacht, uitgewerkt en geproduceerd dan wel live zijn. En dat vlak voor de vakantie’ Een uitdaging, maar tegelijk: hoe gaaf is dat!

We stelden een creatief team samen en betrokken daarbij een aantal specialisten uit ons netwerk. Binnen een week lag er een campagneplan voor fase 1.”

Fase 1

‘Norschoten zoekt verzorgenden’

Tot dusver had Norschoten &koud* personeel geworven. Met uitingen waarin weinig tot geen beleving voorkwam. Om dat te veranderen ontwikkelden we een strategie voor social. We gingen de organisatie door om verhalen te verzamelen van medewerkers met de vraag waarom zij bij Norschoten werken. Wat is hun passie?

Dit legden we vast in beeld met korte quotes die we een maand lang op Facebook en Instagram hebben gedeeld; de plek waar de doelgroep van het te werven personeel van Norschoten zich bevindt.

We ontwikkelden een onlinecampagne met de slogan: &Help jij zorgen?*. Het doel hiervan is meer bezoekers naar de website werkenbijnorschoten.nl te krijgen en specifiek naar de vacatures: verzorgende IG en verpleegkundige niveau 4.

De campagne werd ingezet op Facebook en Google onder een afgebakende doelgroep.

Daarnaast ontwikkelden we op zeer korte termijn spandoeken en roll-up banners die op de zorglocaties werden geplaatst voor extra exposure.

Fase 2

‘Zorgprofessionals aanspreken op hun behoefte‘

Alle zorgorganisaties vissen in dezelfde vijver. In fase 2 van de campagne – start september 2018 – sluiten we aan bij drie uitgangspunten:

• waar heeft een zorgprofessional behoefte aan
• waar is hij of zij te vinden
• wat maakt dat de keuze op Norschoten valt?

Uitwerking

Sterk punt van Norschoten is dat de zorg zo is georganiseerd dat verzorgend personeel daadwerkelijk kan focussen op zorgtaken. Voor huishoudelijke en aan sfeer gerelateerde taken zijn anderen verantwoordelijk.
Het dragende beeldconcept van de campagne geeft deze drie taken weer. Drie medewerkers zijn gesitueerd rondom de cliënt. Dat deze centraal staat, zie je ook op het moment dat er iets mis gaat; Iedereen reageert.
Deze combinatie wordt op een leuke, ludieke manier gevisualiseerd. We wilden het niet te zwaar maken. Op het dragende beeld moest veel gebeuren, het moest een positief beeld oproepen bij Norschoten.
De pay-off ‘Help jij zorgen’ wordt nu gekoppeld aan een call to action: Kom werken bij Norschoten.

We hebben dit uitgewerkt in een online campagne via Facebook, Instagram, YouTube en Google AdWords en deze getarget op de doelgroep. Daarnaast definieerden we een specifieke landings-pagina en hebben we een brochure gemaakt die huis-aan-huis verspreid is op ongeveer 50.000 adressen in de regio.

Wilfred: “We hebben Norschoten in korte tijd beter in beeld kunnen brengen en online karakter kunnen geven. We hebben zowel offline als online effectieve middelen ingezet om de doelgroep te bereiken. Trots op het resultaat!”

Romy Hoijtink: “Wat mij tijdens dit traject verraste, was het effect van de papieren brochure ten opzichte van een advertentie in een krant. Ze zeggen weleens dat print niet meer wordt gelezen, maar op de dag van de bezorging ontstond er een piek op onze website. Daarnaast is een brochure iets tastbaars wat mensen door kunnen geven.”