Norschoten

Help jij
zorgen?

Wie in de ouderenzorg werkt, heeft de tijd van z’n leven. De banen liggen voor het opscheppen. Voor de zorginstellingen is de werving van personeel een pittige uitdaging. BeeldBlinkers ontwikkelt voor zorgorganisatie Norschoten een succesvolle wervingscampagne.

Expertise

Campagne, Strategie, Activatie, Concept, Creatie

Vraag

We hebben in de zomerperiode extra mensen nodig. Kunnen jullie voor de korte én langere termijn een campagne bedenken?” Dat was de vraag van Norschoten, een zorgorganisatie in de regio Barneveld, dat in korte tijd van drie naar elf locaties is gegroeid. Net zoals de gehele zorgsector, kampt ook Norschoten met een personeelstekort. Met een campagne wil Norschoten alles op alles zetten om nieuw personeel te werven. Waar begin je?

Al snel blijkt dat we niet in één keer alles kunnen doen. Daarom definiëren we twee fases. We stellen een creatief team samen en betrekken daarbij een aantal specialisten uit ons netwerk. Binnen een week ligt er een campagneplan voor fase 1.”

“Deze case was nieuw voor BeeldBlinkers, in die zin dat wij niet eerder een wervingscampagne hebben ontwikkelt en we natuurlijk geen recruiters zijn. Wat kunnen is een passend opvallend concept ontwikkelen waarmee we Norschoten uniek positioneren. De eerste uitingen moeten binnen twee weken worden bedacht, uitgewerkt en geproduceerd dan wel live zijn. En dat vlak voor de vakantie’ Een uitdaging, maar wij durven het aan!”

Wilfred Kruitbosch | Creative director

Fase 1

Tot dusver heeft Norschoten koud personeel geworven. Met uitingen waarin weinig tot geen beleving voorkomt. Om dat te veranderen  beginnen we met het ontwikkelen van een strategie voor social. We gaan (letterlijk) de organisatie door om verhalen te verzamelen van medewerkers met de vraag waarom zij bij Norschoten werken. Wat is hun passie?
Dit leggen we vast in beeld met korte quotes die we een maand lang op Facebook en Instagram delen; de plek waar deze doelgroep (het te werven personeel van Norschoten) zich bevindt.

We ontwikkelen een online campagne met de slogan: Help jij zorgen? Het doel hiervan is meer bezoekers naar de website werkenbijnorschoten.nl te krijgen en specifiek naar de vacatures: verzorgende IG en verpleegkundige niveau 4.

De campagne wordt ingezet op Facebook en Google onder een afgebakende doelgroep. Daarnaast ontwikkelen we op zeer korte termijn spandoeken en roll-up banners die op de zorglocaties worden geplaatst voor extra exposure.

Fase 2

‘Zorgprofessionals aanspreken op hun behoefte‘

Alle zorgorganisaties vissen in dezelfde vijver. In fase 2 van de campagne – start september – sluiten we aan bij drie uitgangspunten:

• waar heeft een zorgprofessional behoefte aan
• waar is hij of zij te vinden
• wat maakt dat de keuze op Norschoten valt?

Uitwerking

Sterk punt van Norschoten is dat de zorg zo is georganiseerd dat verzorgend personeel daadwerkelijk kan focussen op zorgtaken. Voor huishoudelijke en aan sfeer gerelateerde taken zijn anderen verantwoordelijk.
Het dragende beeldconcept van de campagne geeft deze drie taken weer. Drie medewerkers zijn gesitueerd rondom de cliënt. Dat deze centraal staat, zie je ook op het moment dat er iets mis gaat; Iedereen reageert.
Deze combinatie wordt op een leuke, ludieke manier gevisualiseerd. We willen het niet te zwaar maken. Op het dragende beeld moet veel gebeuren, het moet een positief beeld oproepen bij Norschoten.
De pay-off ‘Help jij zorgen’ wordt nu gekoppeld aan een call to action: Kom werken bij Norschoten.

We werken dit vervolges uit in een online campagne via Facebook, Instagram, YouTube en Google AdWords en deze ge(re)target op de doelgroep. Daarnaast maken we een specifieke landingspagina’s en een brochure die huis-aan-huis wordt verspreid op ongeveer 50.000 adressen in de regio.